Diversen

Leer ontspannen

Het is heel goed mogelijk om uzelf ontspanningsoefeningen aan te leren en toe te passen. Regelmatig oefenen is erg belangrijk, zeker in het begin, liefst meerdere keren per dag. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, een kwartiertje is vaak al voldoende. Als u zich op een meer ontspannen manier in gevreesde situaties begeeft, heeft de angst veel minder kans. Mensen kunnen nou eenmaal niet tegelijkertijd ontspannen en angstig zijn.

  • Het is heel goed mogelijk om uzelf ontspanningsoefeningen aan te leren en toe te passen. Regelmatig oefenen is erg belangrijk, zeker in het begin, liefst meerdere keren per dag. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, een kwartiertje is vaak al voldoende. Als u zich op een meer ontspannen manier in gevreesde situaties begeeft, heeft de angst veel minder kans. Mensen kunnen nou eenmaal niet tegelijkertijd ontspannen en angstig zijn.
  • Ga na waar uw angstgevoelens mee te maken hebben. Zijn ze reëel? Kloppen de angstige gedachten die u in uw hoofd heeft werkelijk, of kunt u er ook anders tegenaan kijken? Door bewust te worden van deze gedachten, lukt het vaak al om ze (voor een deel) te relativeren, waardoor de angst zal afnemen. Zet de nieuwe, relativerende gedachten voor uzelf op papier en draag dit bij u, zodat u er op moeilijke momenten nog eens naar kunt kijken.
  • Zeg tegen uzelf: 'Er is geen gevaar'. Blijf tegen uzelf zeggen dat u niet werkelijk in gevaar bent als u in paniek raakt, al voelt het op dat moment anders. U kunt bijvoorbeeld zachtjes tegen uzelf zeggen 'rustig maar, er gebeurt niets' of 'je kunt het aan'. Veel mensen hebben er baat bij om zichzelf op deze manier gerust te stellen, wanneer de angst dreigt toe te slaan.
  • Zoek afleiding als u in een situatie bent die u spannend vindt. Het beste kunt u zich niet mee laten slepen door de angstige gevoelens of gedachten. Beter kunt u uw aandacht richten op de dingen om u heen. Kijk eens bewust naar andere mensen, hoe zij eruit zien, wat ze aan hebben, et cetera. Of geef u zelf een opdracht, zoals het terugtellen vanaf duizend in stappen van drie. De angst heeft dan veel minder kans om vat op u te krijgen, omdat u met andere dingen bezig bent.
  • Bereid u voor op angstige situaties. Door van tevoren na te denken wat er zou kunnen gebeuren en hoe u dat dan op zou kunnen lossen. Vermijding of snel weggaan uit de situatie is op den duur geen goede oplossing. Het is verstandig om na te gaan wat u zou kunnen overkomen en hoe u hiermee om zou kunnen gaan. Schrijf mogelijke oplossingen voor uzelf op en neem deze mee. De ervaring leert dat het moeilijk is om helder te blijven denken als u angstig dreigt te worden. Het kan helpen als u dan uw eerder bedachte oplossingen er gewoon bij kunt pakken.

Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen
Als u nog niet zo lang last heeft van paniekaanvallen, is het belangrijk om te voorkomen dat deze zich gaan uitbreiden naar andere gebieden in uw leven. Gaat u daarom geen situaties vermijden. Het beste is juist om te proberen, ook als u angstig bent, die situaties op te zoeken. U zult merken dat u het kunt doorstaan, ook al bent u angstig. Op deze manier voorkomt u dat het probleem steeds groter wordt en mogelijk zal uw angst zelfs weer minder worden.

Neem niet uw toevlucht tot alcohol of andere middelen die een verdovende werking hebben, om uw angst te bezweren. Soms lijkt het dat deze middelen u rustiger maken, toch werkt het niet zo. Alcohol en drugs versterken juist vaak de emoties en daarmee ook de angst. U lost uw probleem er niet mee op, de kans op een nieuw probleem ligt om de hoek.

Praat over uw angstgevoelens. Schaam u er niet voor. Als u er met anderen over spreekt, zult u merken dat veel mensen wel eens last hebben gehad van angstgevoelens. U staat zeker niet alleen.